De Pindakaaswinkel
Michiel Vos | Eigenaar De Pindakaaswinkel
‘Hoe meer we de administratie kunnen automatiseren, hoe beter het werkt’
Als gepassioneerde pindakaaseter begint Michiel Vos in 2016 De Pindakaaswinkel in Amsterdam. ‘Ik vind pindakaas heerlijk en er waren nog geen winkels met alleen pindakaas, daarom begon ik er zelf één. Ik had niet verwacht dat het zou uitgroeien tot het bedrijf dat het nu is. We hebben winkels in Amsterdam, Haarlem, Hilversum, Utrecht, Arnhem, Maastricht en Antwerpen, er zijn twee franchisewinkels in Breda en Groningen, we hebben een webshop en er zijn diverse delicatessenwinkels die onze pindakaas verkopen. In de decembermaand hebben we bovendien een aantal pop-upwinkels. Soms wordt zo’n winkel daarna een blijvertje. We maken onze pindakaas zelf en nemen dat heel serieus. Zo gebruiken we bijvoorbeeld geen palmolie en geen toegevoegde suikers. Naast de ‘gewone’ pindakaas hebben we veel andere smaken, zoals onze bestseller karamel zeezout, maar ook koffie zeezout, chilipeper citroengras en dadel kaneel.’
Super simpel boekhoudsysteem
Om de verkoop te vergroten, zet Michiel na de start van de fysieke winkel in Amsterdam meteen een webshop op. ‘In mijn vorige bedrijf had ik Keimpe Sikma leren kennen. Hij is een aardige vent en heeft kennis van zaken. Het is prettig om met hem om tafel te zitten. Daarom wilde ik graag dat AT Finance ook voor De Pindakaaswinkel de boekhouding zou doen. Zowel de administratie van de winkel als van de webshop konden in Exact Online worden geïntegreerd. Als je ziet hoeveel betalingen er via Exact Online gaan, dan neemt het ons veel werk uit handen. Het is een geweldig systeem en voor ons werkt het super simpel. Als ik onderweg bijvoorbeeld iets koop, maak ik een foto van de bon en zet die meteen in Exact Online. Zo is de administratie altijd up-to-date. Het is ook fijn dat AT Finance scherp is op onregelmatigheden in de boekhouding. Ze trekken snel aan de bel als ze iets zien dat niet klopt. De lijnen zijn kort en dat werkt prettig.’
Inzichtelijke salarisadministratie
Inmiddels heeft De Pindakaaswinkel een flink personeelsbestand. De salarisadministratie speelt dan ook een belangrijke rol in het bedrijf. ‘Sandra van der Zwaag van AT Finance verzorgt onze salarisadministratie in NMBRS. Sandra is nauwkeurig en heel deskundig. Als we ergens een vraag over hebben, heeft ze snel een antwoord. Bovendien is NMBRS een prettig systeem. Elke medewerker heeft er een eigen dossier waarin we meteen de bijbehorende arbeidsovereenkomsten kunnen zien, de formulieren voor de loonheffingen, het uurloon en hoe lang iemand in dienst is. Wanneer een medewerker of wijzelf met een vraag komen, heeft Sandra altijd snel een passend antwoord. Die snelheid en accuratesse zijn voor ons goud waard.‘
Cijferbulk moet soepel verlopen
De Pindakaaswinkel wil de komende jaren blijven groeien. ‘We hoeven niet per se meer winkels, maar willen wel verdubbelen in omzet. We verwachten nog één of meer winkels te openen in Duitsland en er is interesse vanuit andere delen van de wereld. In het buitenland is pindakaas een onbekend product, dus daar is qua marketing veel nodig om het product te verkopen. Het buitenland is voor ons daarom geen must, maar wel een leuke uitdaging. Als we groeien, groeit ook onze administratie. Het is fijn als de grote bulk aan cijfers soepel wordt verwerkt. Hoe meer we op dat vlak kunnen automatiseren, hoe beter het werkt. Gelukkig is automatiseren ook een belangrijk doel van AT Finance. We zitten op dezelfde lijn.’