Bestelauto kopen? Houd hier rekening mee

Een bestelauto was voor je bedrijf jarenlang een voordelige optie. Nu er fiscaal een aantal zaken gaat veranderen, kom je wellicht voor andere keuzes te staan. In dit artikel vertellen we je meer over de bpm, de motorrijtuigenbelasting, bijtelling en elektrische keuzes, zodat jij kunt kijken wat voor jouw situatie de beste optie is.

 

Belasting voor Personenauto’s en Motorrijtuigen

Bpm staat voor Belasting voor Personenauto’s en Motorrijtuigen. Wanneer je in Nederland een personenauto, bestelbus of motor koopt, betaal je deze belasting. Dat geldt ook als je zo’n voertuig uit het buitenland importeert (hoewel andere landen deze belasting niet kennen). Voor een bestelbus hoef je geen bpm te betalen en dat maakt ‘m daarom zo interessant voor bedrijven. Voorbeeld: voor een bestelbus op diesel van € 50.000,- betaal je ongeveer € 14.000,- bpm. Bij een bestelauto hoef je deze belasting niet te betalen als je aannemelijk kunt maken dat jouw bedrijf de auto meer dan 10% zakelijk gebruikt. Je hoeft hiervoor geen kilometeradministratie bij te houden. Vanaf 2025 moet je wel bpm over nieuwe bestelauto’s betalen. Was je sowieso al van plan om een bestelauto aan te schaffen, dan kun je dat dus het best nog in 2024 doen.

 

Bpm op elektrische voertuigen

Voor elektrische auto’s betaal je tot en met 2024 ook geen bpm. In 2025 moet je € 360,- bpm betalen. Dit bedrag wordt daarna jaarlijks gecorrigeerd met het inflatiepercentage. Qua bpm is een elektrische auto dus interessanter dan een bestelauto op fossiele brandstoffen. Voor een elektrische auto kun je bovendien Milieu-investeringsaftrek (MIA) krijgen. De MIA is 27% van de cataloguswaarde min € 20.000,-. Bij een auto van € 50.000,- is de aftrek dus 27% x (50.000 – 20.000) = € 8.100,-. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) publiceert elk jaar de Milieulijst (link naar https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/mia-vamil/milieulijst). Daarop kun je zien of het gewenste vervoermiddel in aanmerking komt voor MIA-subsidie.

Verder kun je de SEBA aanvragen. SEBA staat voor Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s. Voor kleine ondernemers is de SEBA 12% van de catalogusprijs, maar maximaal € 5.000,- per bestelauto. Je moet de SEBA aanvragen voordat je de auto daadwerkelijk hebt gekocht of geleased.

Een elektrische auto kan fiscaal dus diverse voordelen hebben, maar heeft ook nadelen. De aanschafprijs is vaak hoger en de actieradius meestal lager. Ook moet je de auto soms onderweg opladen, wat ten koste kan gaan van je productiviteit.

 

Motorrijtuigenbelasting

Voor auto’s die je zakelijk gebruikt, betaal je een lagere motorrijtuigenbelasting, mits je aannemelijk kunt maken dat je de bestelauto meer dan 10% zakelijk gebruikt. Voor een auto van 1.000 kg die je privé gebruikt, betaal je per jaar € 1.108,- motorrijtuigenbelasting. Een bestelauto op diesel met hetzelfde gewicht kost € 440,- per jaar.

Voor een elektrische auto betaal je nu geen motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2025 wordt dat 25% van het normale tarief en vanaf 2026 betaal je hetzelfde als voor een gewone auto. De motorrijtuigenbelasting is gebaseerd op het gewicht. Doordat elektrische auto’s zwaarder zijn dan normale auto’s worden bestelauto’s qua motorrijtuigenbelasting in de toekomst relatief duurder.

 

Lagere bijtelling

Wanneer je een bedrijfswagen privé gebruikt, moet je daar aan de Belastingdienst een bijtelling voor betalen. Gebruik je de bestelauto niet privé, dan kun je dat bij de Belastingdienst aangeven met een verklaring. Dit kun je ook doen als de bestelauto niet geschikt is om privé te gebruiken. Rijden meerdere medewerkers de bestelauto privé, dan kun je dat ook aangeven. Je hoeft dan als werkgever slechts € 300,- per bestelauto per jaar aan belasting af te dragen.

 

Wat is voor jou de beste keuze?

Of je een gewone of een elektrische bestelauto koopt, hangt dus van meerdere factoren af. Een elektrische auto is duurder in aanschaf, maar wel een duurzame keuze. Doordat de bpm-vrijstelling vanaf 2025 vervalt, zullen gewone bestelauto’s in aanschaf hoger worden. Hierdoor zullen occasions ook duurder worden. De prijzen komen daardoor dichter in de buurt van elektrische bestelauto’s, vooral wanneer je gebruik kunt maken van subsidieregelingen zoals de MIA en de SEBA. Overweeg je de aanschaf van een bestelauto en wil je sparren over alle mogelijkheden die er zijn, neem dan gerust contact op met AT Finance. We denken graag met je mee.

Terug naar nieuwsoverzicht