Wat moet je bewaren en hoe lang?

Vroeger hielden veel mensen in het voorjaar een grote schoonmaak. Ook in je administratie kun je een grote schoonmaak houden, namelijk door bepaalde paperassen weg te gooien. AT Finance vertelt je graag wat je moet bewaren en hoe lang. Ook gaan we in op de consequenties die het heeft als je te veel hebt weggegooid.

 

Bewaarplicht van 7 jaar of langer

Voor je administratie geldt een bewaarplicht. Die is in principe zeven jaar. Je administratie van 2016 en eerder kun je nu dus weggooien. Er zijn wel uitzonderingen. Alle gegevens rondom je onroerend goed moet je tien jaar bewaren.

Krijg jij omzet uit andere EU-landen en dien jij via de website van de Nederlandse Belastingdienst jouw buitenlandse btw-aangifte in, dan is er sprake van het √©√©nloketsysteem. Dit wordt ook wel ‘One-Stop-Shop’ of afgekort ‘OSS’ genoemd. Ook dan moet jij je administratie tien jaar bewaren. Die periode gaat in na het jaar waarover je de btw hebt aangegeven.

 

Te veel weggegooid?

Ben je wat te ijverig met weggooien, waardoor je dus niet voldoet aan de bewaarplicht, dan kun je daar problemen mee krijgen. De inspecteur van de Belastingdienst (?) kan de stukken dan opeisen via een informatiebeschikking. Ook kan hij een boete opleggen. Kun je de gevraagde documenten niet laten zien, dan kun je van de inspecteur een aanslag krijgen met een omkering van de bewijslast. Je moet dan zelf aantonen dat de aanslag niet klopt, maar doordat je de betreffende administratie niet meer hebt, zal dat lastig worden. Een tip om dit soort problemen te voorkomen: digitaliseer jouw administratie. Scan elk document en sla dat op een logische plek op. Zo neemt het weinig ruimte in en kun je het makkelijk terugvinden. Bovendien loop je zo niet het gevaar dat je een boete of te hoge aanslag krijgt. Bij AT Finance werken we ook volledig digitaal. Meer weten over onze diensten? Kijk op https://atfinance.nl/diensten/.

Terug naar nieuwsoverzicht