Betaaltermijn mkb wordt 30 dagen

Goed nieuws: ondernemingen met meer dan 250 medewerkers moeten vanaf 1 juli 2022 binnen 30 dagen de facturen van mkb-ondernemers betalen. Laat-betalende klanten kunnen je als ondernemer flink zorgen baren, want ondertussen krijg jij je geld niet, waardoor jij wellicht ook niet aan jouw eigen verplichtingen kunt voldoen. Deze vicieuze cirkel zorgt voor een gevoel van machteloosheid. Gelukkig heeft de Tweede Kamer een wetsvoorstel aangenomen die betaling binnen 30 dagen verplicht stelt.

 

Beter managen

Bij een wanbetaler kun je natuurlijk een incassobureau inschakelen, maar wat betekent dat voor de relatie met je klant? En de relatie opzeggen, is ook een optie, maar natuurlijk geen prettige. Tot nu toe mocht het grootbedrijf 60 dagen als betalingstermijn hanteren. Door de nieuwe wet krijg jij sneller betaald, waardoor je jouw behoefte aan werkkapitaal beter kunt managen. De verwachting is dat jij hierdoor minder afhankelijk wordt van externe financiers en minder moeite hebt om aan je eigen betalingsverplichtingen te voldoen. Doe je zaken met de overheid, dan is het handig om te weten dat die al langer een betaaltermijn van 30 dagen heeft.

 

Tips voor tijdige betaling

Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat het grootbedrijf ook inderdaad binnen 30 dagen na het versturen van de factuur betaalt? Zorg ervoor dat je je factuur kort na levering van je producten of diensten verstuurt én dat alle gegevens op de nota duidelijk en compleet zijn. Een paar tips:

  1. Vraag om het juiste factuuradres en e-mailadres voor facturatie
  2. Informeer of het bedrijf een referentie of kenmerk op de factuur wil
  3. Noteer eventueel de contactpersoon
  4. Zorg voor een juiste omschrijving van de geleverde producten / diensten

Grootbedrijven hebben hun processen rondom bestellen, leveren, factureren en betalen vaak gedigitaliseerd. Het bedrijf kan als eis stellen dat je de factuur als pdf of in een ander formaat verstuurt. Wanneer je het verkeerde formaat stuurt of als gevraagde gegevens ontbreken, kan een factuur eenvoudig zoek raken. Heb je vooraf een offerte uitgebracht en heeft het bedrijf die geaccepteerd, dan zal het vaak aangeven hoe je moet factureren. Heb je geen wensen ontvangen, informeer er dan naar om problemen en te late betaling te voorkomen.

 

Meldpunt

Let op: kijk nog even wat er in je Algemene Voorwaarden staat. Is je betalingstermijn langer dan 30 dagen, dan kun je die nu terugbrengen naar 30 dagen. Heb je een klant die keer op keer niet op tijd betaalt, dan kun je een melding doen bij Meldpunt achterstallige betalingen van de ACM. Twijfel je of dit de relatie met je klant kan schaden, dan kun je altijd even contact opnemen met AT Finance. We denken graag met je mee.

Terug naar nieuwsoverzicht