Bereken jij de prijsstijgingen door aan je klant?

Door de aanhoudende prijsstijgingen staat jouw winst onder druk. Het liefst zou je de verhoogde prijzen doorberekenen aan je klanten, maar je wilt jezelf ook niet uit de markt prijzen. Het is begrijpelijk dat je bang bent om prijzen te verhogen. Stel je voor dat je concurrenten hun prijzen gelijk houden terwijl jij ze juist verhoogt. En wat zullen je klanten doen als jij ze hogere prijzen voorschotelt? Door de prijzen gelijk te laten, is de kans groot dat jouw marge en winst lager worden. Dit kan op langere termijn gevolgen hebben voor de levensvatbaarheid van je bedrijf. Gelukkig zijn er manieren om je prijzen (nagenoeg) gelijk te houden, terwijl je toch niet in financiële problemen komt.

 

Maak een analyse van je omzet

Begin met het analyseren van je omzet. Welke producten en diensten zijn belangrijk voor de omzet? Welk type klant zorgt voor de omzet en welke klanten komen steeds weer? Het is ook belangrijk om te weten wat de kostprijs van je omzet is. Welk kostprijsmodel gebruik je en voldoet dat nu nog? Vaak wordt gerekend met opslagmethodes voor directe en indirecte kosten. Passen die methodes nog bij de werkelijke situatie of blijkt dat je sommige kosten niet meerekent bij het bepalen van de kostprijs? In dat geval lekt er geld weg. Vraag AT Finance gerust om met je mee te kijken.

 

Bekijk alle contracten

Bekijk de contracten van leveranciers. Vaak staat daarin wanneer een leverancier z’n prijzen mag verhogen. Doet hij dat om andere redenen dan die in het contract staan, dan kun je hem daarop aanspreken. Wellicht kun je daar geld mee besparen. Kijk ook naar je eigen contracten en gebruik de mogelijkheden die ze bieden om je prijzen te verhogen. Je kunt ook in onderhandeling gaan met je leveranciers en klanten over prijzen en contractafspraken.

 

Kosten besparen

In de bedrijfskosten zijn in de loop der jaren misschien verborgen kosten geslopen, zoals (onnodige) abonnementen, contributies, representatiekosten of personeelskosten. Kijk of je deze kosten kunt schrappen of ga op zoek naar leveranciers waar je hetzelfde krijgt voor een lagere prijs. Neem ook je rente- en bankkosten onder de loep. Door kosten te besparen, krijg je meer mogelijkheden om jouw winst op niveau te houden.

 

Servicekosten in rekening brengen

Welke service verleen jij gratis aan je klanten? Bereken je bijvoorbeeld geen verzendkosten of breng je geen kilometervergoeding in rekening als je een klant bezoekt? Deze servicekosten gaan ten laste van je winst. Overweeg om ze wel in rekening te brengen.

Kijk ook of je verspillingen kunt voorkomen. Soms kun je door andere technieken of een andere inrichting van het werkproces tijd of materiaal besparen. Gelukkig zijn er dus mogelijkheden om je kosten te besparen, waardoor je je prijzen niet meteen hoeft te verhogen. Wil je graag met ons sparren hierover neem dan gerust contact op.

Terug naar nieuwsoverzicht