Vloerenhandel.nl Emmeloord

Marco Nieuwenhuizen | Mede-eigenaar Vloerenhandel.nl

‘Wij wilden het order- en voorraadsysteem en de boekhouding in één pakket integreren’

Marco Nieuwenhuizen is samen met zijn vader eigenaar van Vloerenhandel.nl. Het bedrijf is in 2000 gestart in Kraggenburg en in 2015 verhuisd naar Emmeloord. Vloerenhandel.nl bestaat uit twee onderdelen: een winkel in tapijttegels met de bijbehorende webshop tapijttegelhandel.nl én een bedrijf in woning- en projectinrichting. Een jaar of drie geleden besloot Vloerenhandel.nl over te stappen naar online boekhouden. Marco legt uit: ‘Toen we nog niet online werkten, klopten we alles handmatig in. Onze boekhouder deed elk kwartaal de btw-aangifte en een halfjaar na het boekjaar kregen we ons jaarverslag. We hadden nauwelijks zicht op onze cijfers.’ Marco staat in die tijd vaak zelf in de winkel en heeft daardoor een aardig idee van welke producten goed verkopen en wat de wensen van zijn klanten zijn. ‘Op een bepaald moment hebben we besloten dat het beter zou zijn als ik me meer ging inzetten voor de woning- en projectinrichting en dat we iemand zouden aannemen voor de winkel. Dat betekende ook dat de feeling met de winkel minder zou worden. Daarom gingen we op zoek naar een geschikt online boekhoudprogramma. Wij wilden het order- en voorraadsysteem en de boekhouding in één pakket integreren. Dat was best een uitdaging.’

Alles-in-een
Marco voert gesprekken met verschillende softwareleveranciers en kiest uiteindelijk voor Exact Online Handel. ‘Hierin zitten zowel een order- en voorraadbeheersysteem als de boekhouding. We probeerden alles zelf te installeren, maar dit bleek voor ons bedrijf toch niet zo eenvoudig. Ik kende Agnes Tijsma al doordat we uit Kraggenburg komen en AT Finance daar ook is gevestigd. Ik had gezien dat zij ook met Exact werken en vroeg Agnes om ons te helpen om het boekhoudpakket goed in te richten en te monitoren. Het idee was om dit een halfjaar te doen en dan zelf verder te gaan. In dat halfjaar zaten we regelmatig bij elkaar op kantoor en dat werkte prettig. We hebben toen besloten om de boekhouding door AT Finance te laten verzorgen en daar hebben we geen spijt van gekregen. Nu we voor het derde jaar met Exact werken, kunnen we cijfers goed met elkaar vergelijken. Met één druk op de knop maken we een factuur of krijgen we een overzicht van onze voorraad. We vinden Exact een prettig pakket om mee te werken.’

Bedrijfscoaching
‘Daarnaast waarderen we de no-nonsense mentaliteit, betrokkenheid en oplettendheid van AT Finance. Soms word ik gebeld met de vraag hoe het kan dat de marge lager is of ik krijg vragen over een bepaalde partij tapijttegels die we hebben ingekocht. Elk kwartaal vergelijken we samen de cijfers. We hebben nu een veel beter zicht op ons bedrijf gekregen.’
In het eerste deel van 2020 heeft Marco een traject voor bedrijfscoaching gevolgd bij AT Finance. ‘Dit traject bestaat uit een aantal sessies waarbij Agnes allerlei vragen stelt, waardoor ik anders naar ons bedrijf leer kijken. In de sessies gaan we in op wat wij belangrijk vinden en welke ideeën we hebben voor de toekomst. Ook onderbouwen we alles met cijfers. Agnes is zelf ook ondernemer en ze spreekt veel ondernemers. Het is prettig om met haar te sparren en hierdoor een frisse blik te krijgen. De sessies maken alles voor mij concreter. Ik ben nu meer gefocust met ons bedrijf bezig.’

Terug naar recensies